ایران املاک | املاک ایران | املاک تهران | املاک کرج | املاک اصفهان | املاک منطقه 22
زندگینا‌مه‌ دکتر علی‌ شریعتی‌
15 شهريور 1394 ساعت 11:7 | بازدید : 64 | نویسنده : ایران املاک | ( نظرات )

 

 

دکتر شریعتی‌ در سا‌ل‌ ۱۳۱۲ در خا‌نواده‌ ای‌ مذهبی‌ چشم‌ به‌ جها‌ن‌ گشود پدر او استا‌د محمد تقی‌ شریعتی‌ مردی‌ پا‌ک‌ و پا‌رسا‌ و عا‌لم‌ به‌ علوم‌ .نقلی‌ و عقلی‌ و استا‌د دانشگا‌ه‌ مشهد بود علی‌ پس‌ از گذراندن‌ دوران‌ کودکی‌ وارد دبستا‌ن‌ شد و پس‌ از شش‌ سا‌ل‌ وارد دانشسرای‌ مقدما‌تی‌ در مشهد شد. علا‌وه‌ بر خواندن‌ دروس‌ دانشسرا در کلا‌سها‌ی‌ پدرش‌ به‌ کسب‌ علم‌ می‌ پرداخت‌. معلم‌ شهید پس‌ از پا‌یا‌ن‌ تحصیلا‌ت‌ در دانشسرا به‌ آموزگا‌ری‌ پرداخت‌ و کا‌ری‌ را شروع‌ کرد که‌ در تما‌می‌ دوران‌ زندگی‌ کوتا‌هش‌ سخت‌ به‌ آن‌ شوق‌ داشت‌ و با‌ ایما‌نی‌ خا‌لص‌ با‌ تما‌می‌ وجود آنرا دنبا‌ل‌ کرد...

 


 شریعتی‌ در سا‌ل‌ ۱۳۳۴ به‌ دانشکده‌ ادبیا‌ت‌ و علوم‌ انسا‌نی‌ دانشگا‌ه‌ مشهد وارد گشت‌ و رشته‌ ادبیا‌ت‌ فا‌رسی‌ را برگزید. در همین‌ سا‌ل‌ علی‌ با‌ یکی‌ از همکلا‌سا‌ن‌ خود بنا‌م‌ پوران‌ شریعت‌ رضوی‌ ازدواج‌ میکند. وجود تفکر خلا‌ق‌ با‌عث‌ شد که‌ معلم‌ شهید در طول‌ دوران‌ تحصیل‌ در دانشکده‌ ادبیا‌ت‌ به‌ انتشا‌ر آثا‌ری‌ چون‌: ترجمه‌ ابوذر غفا‌ری‌ ، ترجمه‌ نیا‌یش‌ اثر الکسیس‌ خ‌ .کا‌رل‌ و یک‌ رشته‌ مقا‌له‌ها‌ی‌ تحقیقی‌ در این‌ زمینه‌ همت‌ گما‌رد.






معلم‌ انقلا‌ب‌ در سا‌ل ‌ ۱۳۳۷پس‌ از دریا‌فت‌ لیسا‌نس‌ در رشته‌ ادبیا‌ت‌ فا‌رسی‌ بعلت‌ شا‌گرد اول‌ شدنش‌ برای‌ ادامه‌ تحصیل‌ به‌ فرانسه‌ فرستا‌ده‌ شد. وی‌ در آنجا‌ به‌ تحصیل‌ علومی‌ چون‌ جا‌معه‌ شنا‌سی‌، مبا‌نی‌ علم‌ تا‌ریخ‌ و تا‌ریخ‌ و فرهنگ‌ اسلا‌می‌ پرداخت‌ و با‌ اسا‌تید بزرگی‌ چون‌ ما‌سینیون، گورویچ‌ و ‌سا‌تر و... آشنا‌ شد و از علم‌ آنا‌ن‌ بهره‌‌ها‌ی‌ بسیا‌ر برد.



دوران‌ تحصیل‌ شریعتی‌ همزما‌ن‌ با‌ جریا‌ن‌ نهضت‌ ملی‌ ایران‌ به‌ رهبری‌ مصدق‌ بود که‌ او نیز با‌ قلم‌ و بیا‌ن‌ خود و نوشته‌‌ها‌ی‌ محکم‌ و مستدل‌ از این‌ حرکت‌ دفا‌ع‌ مینمود. وی‌ پس‌ از سا‌لها‌ تحصیل‌ با‌ مدرک‌ دکترا در رشته‌‌ها‌ی‌ .جا‌معه‌ شنا‌سی‌ و تا‌ریخ‌ ادیا‌ن‌ به‌ ایران‌ با‌زگشت‌ در هما‌ن‌ دوران‌ نیز فعا‌لیتها‌ی‌ بسیا‌ری‌ در زمینه‌‌ها‌ی‌ سیا‌سی‌ و مبا‌رزاتی‌ و اجتما‌عی‌ داشت‌ که‌ به‌ گوشه‌ای‌ از آن‌ فعا‌لیت‌ها‌ میپردازیم‌ .



در سا‌ل ‌۱۹۵۹ میلا‌دی‌ به‌ سا‌زما‌ن‌ آزادیبخش‌ الجزایر مى‌پیوندد و سخت‌ به‌ فعا‌لیت‌ مى‌پردازد. در سا‌ل ۱۹۶۰ میلا‌دی‌ مقا‌له‌ای‌ تحت‌ عنوان‌ "به‌ کجا‌ تکیه‌ کنیم‌" را در یکی‌ از نشریا‌ت‌ فرانسه‌ منتشر میکند. در سا‌ل‌ ۱۹۶۱میلا‌دی‌ مقا‌له‌ "شعر چیست‌؟" سا‌تر را ترجمه‌ و در پا‌ریس‌ منتشر مینما‌ید و در هما‌ن‌ اول‌ علت‌ فعا‌لیت‌ در سا‌زما‌ن‌ آزادیبخش‌ الجزایر گرفتا‌ر میشود و در زندان‌ پا‌ریس‌ با‌ "گیوز" مصاحبه‌‌ای‌ میکند که‌ در سا‌ل‌ ۱۹۶۵ در توگو چا‌پ‌ میشود.



در سا‌ل‌ ۱۹۶۱ نیز مقا‌له‌ای‌ تحت‌ عنوان‌ "مرگ‌ فرانتس‌ فا‌نون‌" را در پا‌ریس‌ منتشر میکند، همچنین‌ در طول‌ مبا‌رزات‌ مردم‌ الجزایر برای‌ آزادی‌ دستگیر میشود و مورد ضرب‌ و شتم‌ پلیس‌ فرانسه‌ قرار میگیرد و روانه‌ء بیما‌رستا‌ن‌ میشود و سپس‌ به‌ زندان‌ فرستا‌ده‌ .میشود. همچنین‌ با‌ مبا‌رزان‌ بزرگ‌ ملتها‌ی‌ محروم‌ نیز آشنا‌ میشود وی‌ در سا‌ل‌ ۱۳۴۳ به‌ ایران‌ با‌ز میگردد و در مرز ترکیه‌ و ایران‌ توقیف‌ و به‌ زندان‌ قزل‌ قلعه‌ تحویل‌ داده‌ میشود و بعد از چند ما‌ه‌ آزاد و به‌ خراسا‌ن‌ زادگا‌هش‌ میرود. در سا‌ل‌ ۱۳۴۴ مدتی‌ پس‌ از بیکا‌ری‌ ، اداره‌ فرهنگ‌ مشهد ، استا‌د جا‌معه‌ شنا‌سی‌ و فا‌رغ‌ التحصیل‌ خ‌دانشگا‌ه‌ سوربن‌ را بعنوان‌ دبیر انشا‌ء کلا‌س‌ چها‌رم‌ دبستا‌ن‌ در یکی‌ از روستا‌ها‌ی‌ مشهد استخدام‌ میکند، و سپس‌ در دبیرستا‌ن‌ بتدریس‌ میپردازد و با‌لا‌خره‌ به‌ عنوان‌ استا‌دیا‌ر تا‌ریخ‌ وارد دانشگا‌ه‌ مشهد میشود



در سا‌ل‌ ۱۳۴۸ به‌ حسینیه‌ ارشا‌د دعوت‌ میشود و بزودی‌ مسئولیت‌ امور فرهنگی‌ حسینیه‌ را بعهده‌ گرفته‌ و به‌ تدریس‌ جا‌معه‌ شنا‌سی‌ مذهبی‌،‌ .تا‌ریخ‌ شیعه‌ و معا‌رف‌ اسلا‌می‌ میپردازد در این‌ محل‌ است‌ که‌ دکتر شریعتی‌ با‌ قدرت‌ و نیروی‌ کم‌ نظیر و با‌ کنجکا‌وی‌ و تجزیه‌ و تحلیل‌ تا‌ریخ‌ ، چهره‌ ها‌ی‌ مقدس‌ و شخصیتها‌ی‌ بزرگ‌ اسلا‌م‌ را معرفی‌ نمود. استحکا‌م‌ کلا‌م‌ ، با‌فت‌ منطقی‌ جملا‌ت‌ با‌ اتکا‌ء به‌خ‌ پشتوانه‌ فنی‌ و عمیق‌ فکریش‌ هر شنونده‌ ای‌ را در کوتا‌هترین‌ مدت‌ سرا پا‌ گوش‌ میسا‌خت‌ و در نیم‌ راه‌ گفتا‌ر تحت‌ تا‌ثیر قرار میداد و سپس‌ به‌ هیجا‌ن‌ می‌ آورد



در سا‌ل‌۱۳۵۲، رژیم‌، حسینیه‌ء ارشا‌د که‌ پا‌یگا‌ه‌ هدایت‌ و ارشا‌د مردم‌ بود را تعطیل‌ نمود، و معلم‌ مبا‌رز را بمدت ‌ ۱۸ما‌ه‌ روانه‌ زندان‌ میکند و درخ‌ خلوت‌ و تنها‌ ئی‌ است‌ که‌ علی‌ نگا‌هی‌ به‌ گذشته‌ خویش‌ می‌افکند و .استراتژی‌ مبا‌رزه‌ را با‌ر دیگر ورق‌ زده‌ و با‌ خدای‌ خویش‌ خلوت‌ میکند از این‌ به‌ بعد تا‌ سا‌ل‌ ۱۳۵۶ و هجرت‌ ، دکتر زندگی‌ سختی‌ را پشت‌ سرخ‌ گذاشت‌ . سا‌واک‌ نقشه‌ داشت‌ که‌ دکتر را به‌ هر صورت‌ ممکن‌ از پا‌ در آورد، ولی‌ شریعتی‌ که‌ از این‌ برنا‌مه‌ آگا‌ه‌ میشود ، آنرا لوث‌ میکند. در این‌ زما‌ن‌ استا‌د محمد تقی‌ شریعتی‌ را دستگیر و تحت‌ فشا‌ر و شکنجه‌ قرار داده‌ بودند تا‌ پسرش‌ را تکذیب‌ و محکوم‌ کند. اما‌ این‌ مسلما‌ن‌ راستین‌خ‌ سر با‌ز زد، دکتر شریعتی‌ در هما‌ن‌ روزها‌ و سا‌عا‌ت‌ خود را در اختیا‌ر آنها‌ میگذارد تا‌ اگر خواستند، وی‌ را از بین‌ ببرند و پدر را رها‌ کنند



در مهر ما‌ه‌ سا‌ل‌ ۱۳۵۳ سا‌واک‌ که‌ غا‌فلگیر شده‌ بود و از محبوبیت‌ علی‌ آگا‌ه‌ او را بدست‌ شکنجه‌ روحی‌ و جسمی‌ سپرد، و میخواستند او را وادار به‌ همکا‌ری‌ نموده‌ و برایش‌ شوی‌ تلویزیونی‌ درست‌ کنند و پا‌سخ‌ او که‌ هیچگا‌ه‌ حقیقتی‌ را به‌ خا‌طر مصلحت‌ ذبح‌ شرعی‌ نکرده‌ است‌ چنین‌ بود " و اگر ".خفه‌ام‌ کنند سا‌زش‌ نخواهم‌ کرد وحقیقت‌ را قربا‌نی‌ مصلحت‌ خویش‌ نمیکنم‌ دکتر در ۲۵ اردیبهشت‌ ما‌ه ۱۳۵۶ تهران‌ را بسوی‌ اروپا‌ ترک‌ گفت‌ تا‌ دورانی‌ جدید را با‌ مطا‌لعه‌ و مبا‌رزه‌ آغا‌ز کند. سر انجا‌م‌ در روز یکشنبه ۲۹ خرداد ما‌ه‌ ۱۳۵۶ با‌ قلبی‌ عا‌شق‌ ، اندیشه‌ ای‌ پا‌ک‌ ، ایما‌نی‌ محکم‌، زبا‌نی‌ قا‌طع‌، قلمی‌ توانا، روانی‌ آگا‌ه‌ و سیما‌یی‌ آرام‌ بسوی‌ آسما‌نها‌ و آرامشی‌ ابدی‌ عروج‌ کرد و عا‌شقا‌ن‌ و دوستداران‌ خود را در این‌ فقدان‌ .همیشه‌ محسوس‌ تنها‌ گذاشت‌ .



خدایش‌ بیا‌مرزد و راهش‌ پر رهرو با‌د


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


شبی در جوانی و طیب نعم (سعـدی)
15 شهريور 1394 ساعت 11:7 | بازدید : 94 | نویسنده : ایران املاک | ( نظرات )

 

 

شبی در جوانی و طیب نعم

جوانان نشستیم چندی بهم

 

چو بلبل، سرایان چو گل تازه روی

ز شوخی در افگنده غلغل به کوی

 

جهاندیده پیری ز ما بر کنار

ز دور فلک لیل مویش نهار

 

چو فندق دهان از سخن بسته بود

نه چون ما لب از خنده چون پسته بود

 

جوانی فرا رفت کای پیرمرد

چه در کنج حسرت نشینی به درد؟

 

یکی سر برآر از گریبان غم

به آرام دل با جوانان بچم

 

برآورد سر سالخورد از نهفت

جوابش نگر تا چه پیرانه گفت

 

چو باد صبا بر گلستان وزد

چمیدن درخت جوان را سزد

 

چمد تا جوان است و سر سبز خوید

شکسته شود چون به زردی رسید

 

بهاران که بید آرود بید مشک

بریزد درخت گشن برگ خشک

 

نزیبد مرا با جوانان چمید

که بر عارضم صبح پیری دمید

 

به قید اندرم جره بازی که بود

دمادم سر رشته خواهد ربود

 

شما راست نوبت بر این خوان نشست

که ما از تنعم بشستیم دست

 

چو بر سر نشست از بزرگی غبار

دگر چشم عیش جوانی مدار

 

مرا برف باریده بر پر زاغ

نشاید چو بلبل تماشای باغ

 

کند جلوه طاووس صاحب جمال

چه می‌خواهی از باز برکنده بال؟

 

مرا غله تنگ اندر آمد درو

شما را کنون می‌دمد سبزه نو

 

گلستان ما را طراوت گذشت

که گل دسته بندد چو پژمرده گشت؟

 

مرا تکیه جان پدر بر عصاست

دگر تکیه بر زندگانی خطاست

 

مسلم جوان راست بر پای جست

که پیران برند استعانت به دست

 

گل سرخ رویم نگر زر ناب

فرو رفت، چون زرد شد آفتاب

 

هوس پختن از کودک ناتمام

چنان زشت نبود که از پیر خام

 

مرا می‌بباید چو طفلان گریست

ز شرم گناهان، نه طفلانه زیست

 

نکو گفت لقمان که نازیستن

به از سالها بر خطا زیستن

 

هم از بامدادان در کلبه بست

به از سود و سرمایه دادن ز دست

 

جوان تا رساند سیاهی به نور

برد پیر مسکین سپیدی به گور

 

 

بوستان سعدی / باب 9 / در توبه و راه صواب / حکایت پیرمرد وتحسر وی بر ایام جوانی

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نگاهی کوتاه به رمضان
15 شهريور 1394 ساعت 11:7 | بازدید : 67 | نویسنده : ایران املاک | ( نظرات )

 

 

خدا را بی نهایت شاکریم که از خزانه ی موهبت و الطاف بی کران خود بر ما منت نهاد تا دگرباره بتوانیم این ماه پر برکت و پر فضیلت را درک نماییم؛ ماهی که خداوند متعال در شأن آن می فرماید: «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی لناس و بینات من الهدی و الفرقان…

ماه رمضان ماهی است که در آن برای راهنمایی مردم و بیان راه روشن و هدایت و جدا ساختن حق از باطل ، قرآن نازل شده است.و در ادامه آیه می فرماید: «فمن شهد منکم الشهر فلیصمه…» پس هر که این ماه را دریابد، باید که در آن روزه بدارد.

 رمضان :

رمضان در اسلام یک مناسبت مذهبی است که در طول نهمین ماه قمری، ماه رمضان، رخ می‌دهد. ماه رمضان ۳۰ روز است، مسلمانان معتقدند قرآن در این ماه بر پیامبر اسلام فرود آمده‌ است. در قرآن، مستقیماً به کسانی که ایمان آورده‌اند دستور داده شده که در این ماه روزه بگیرند.

 

واژهٔ رمضان :

رمضان واژه‌ای عربی است که از سه حرف اصلی «رم‌ض» ساخته‌شده‌است. الرمض به معنای گرمای شدید، زمین سوزان، کوتاه‌بودن و جیره‌است.

 

بزرگی رمضان :

این ماه به عنوان خجسته‌ترین و بهترین ماه در اسلام شناخته می‌شود. از این ماه به عنوان ماه میهمانی خدا نیز نامبرده می‌شود. حدیثی نیز در این زمینه از پیامبر اسلام نقل شده‌است:

ماه رجب ماه خدا، ماه شعبان ماه من و اهل بیتم و ماه رمضان ماه مسلمانان است.
شب قدر (که در باور مسلمانان، قرآن در آن شب بر پیامبر اسلام فروآمده است) نیز بنابر روایات در یکی از ۳ شب نوزدهم، بیست‌ویکم یا بیست‌وسوم این ماه واقع شده است. رمضان با شروع ماه شوال پایان می‌پذیرد. در روز اول شوال نیز عید فطر برای جشن یک ماه روزه‌داری مسلمانان برپا می‌شود.

 

پرهیزهای رمضان : 

روزه 
مهمترین پرهیز این ماه روزه است. روزه داران قبل ازطلوع تا غروب آفتاب از خوردن وآشامیدن خودداری می‌کنند و سعی می کنند با کنترل خواسته‌های خود تزکیه نفس را تمرین و ملکه کنند. به جز خوردن و آشامیدن، آمیزش جنسی، دروغ گفتن در مورد پیامبر اسلام، فروبردن سر در آب، و رسیدن دود و غبار غلیظ به حلق نیز باعث باطل شدن روزه می‌شود.

 

ختم قرآن :

برخی از مسلمانان مقید هستند که در ماه رمضان یک دوره قرآن را از اول تا آخر تلاوت نمایند.

 

روایات در باب ثواب قرائت قرآن در این ماه :

روایت اول :

در کتاب بحارالانوار از جعفرصادق از پیامبر اسلام روایت کرده است که گفته است: «ماه رمضان ماه خدای عزوجل می باشد، و آن ماهی است که خداوند کارهای نیک را در آن دو چندان کند و بدی‌ها را در آن محو سازد، ماه برکت، و ماه انابه و بازگشت، و ماه توبه و ماه آمرزش و ماه آزادی از آتش دوزخ، و کامیاب شدن به بهشت است . هان که در این ماه از هر حرامی خودداری کنید، و تلاوت قرآن را زیاد کنید. و حاجات خود را بخواهید، و به یاد پروردگارتان سرگرم باشید، و ماه رمضان نزد شما نباید همانند ماه‌های دیگر باشد، چرا که برای این ماه در پیشگاه خداوند حرمت و برتری بر دیگر ماه‎ها است، و نباید در ماه رمضان روز روزه شما مانند روز غیر روزه شما باشد.» 

روایت دوم :

و از امام هشتم شیعیان روایت کرده که گفته است: «نیکی ها در ماه رمضان پذیرفته، و بدیها در آن آمرزیده است ، کسی که در ماه رمضان آیه ای از کتاب خداوند بخواند همانند کسی است که در ماههای دیگر قرآن را ختم کرده و کسی که در این ماه در روی برادر ایمانی خود بخندد (و او را خوشحال کند) در روز قیامت او را دیدار نکند جز آنکه در روی او بخندد (و او را خوشحال کند) و به بهشت مژده‌اش دهد، و کسی که در این ماه به مؤمنی کمک می کند، خدای تعالی در هنگام عبور بر صراط کمکش کند در آن روزی که گام‌ها بلغزد، و کسی که خشمش را در این ماه نگهدارد خداوند خشمش را در روز قیامت از او باز دارد. و کسی که درمانده اندوهگینی را دستگیری و نجات دهد، خداوند در روز قیامت او را از هراس بزرگ آن روز در امان دارد، و کسی که ستمدیده ای را در این ماه یاری کند، خدایش در دنیا بر دشمنانش یاری دهد، و در روز قیامت نیز هنگام حساب و در کنار میزان یاریش کند. ماه رمضان ماه برکت، ماه رحمت، ماه مغفرت، ماه توبه و ماه انابه و بازگشت به درگاه الهی است ، کسی که در ماه رمضان آمرزیده نشود در چه ماهی می خواهد آمرزیده شود؟ از خدا بخواهید در این ماه روزه‌تان را بپذیرد، و آخرین سال عمر شما قرار ندهد، و توفیق اطاعت خود را به شما دهد، و از نافرمانیش شما را نگهدارد، که براستی خداوند بهترین کسی است که از او درخواست کنند.»

 

روایت سوم :

شیخ صدوق در کتاب معانی الاخبار و امالی به سندش از جعفر صادق روایت کرده که گفته است: «هر چیزی را بهاری است و بهار قرآن ماه رمضان است .»

 

روایت چهارم :

و از مجالس شیخ از جعفر صادق روایت شده که گفته است:«براستی که در کتاب خدا ماهها نزد خدا دوازده ماه است . روزی که خداوند آسمانها و زمین را آفرید، پس نور و روشنی ماهها ماه رمضان است، و قلب ماه رمضان شب قدر است، و قرآن در شب اول ماه رمضان نازل گشته، پس با قرآن از این ماه استقبال کن .»

 

رمضان در قرآن

شَهْرُ رَمَضَانَ اَلَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْءَانُ هُدیً لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَتٍ مِنَ الْهُدَی وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمْ الْشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَنْ کَانَ مَرِیْضاً أَوْ عَلَی سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُواْ الْعِدَّهَ وَلِتُکَبِّرُواْ اللَّهَ عَلَی مَا هَدَیکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ.«سوره بقره آیه ۱۸۵»

ترجمه فارسی آیه: ماه رمضان، ماهی است که قرآن در آن نازل شده است. «و قرآن کتابی است که» هدایتگر مردم همراه با دلائل روشنِ هدایت و وسیله تشخیص حقّ از باطل است، پس هر کس از شما که این ماه را دریابد، باید روزه بگیرد. و آنکس که بیمار یا در سفر باشد، روزهای دیگری را به همان تعداد روزه بگیرد. خداوند برای شما آسانی می‌خواهد و برای شما دشواری نمی‌خواهد «این قضای روزه» برای آن است که شماره مقرّر روزها را تکمیل کنید وخدارا بر اینکه شما را هدایت کرده، به بزرگی یاد کنید، باشد که شکرگزار گردید.

تفاوت رمضان با دیگر ماه ها

به گفته پیامبر اسلام خواندن یک آیه از قرآن در این ماه مانند یک ختم قرآن است. به گفته علی بن ابیطالب خواب روزه دار عبادت است، سکوتش تسبیح است، دعایش پذیرفته و عملش دوبرابر است. همینطور در اسلام از رمضان با عنوان «ماه خدا» یاد شده است. از دیگر مزایای این ماه نسبت به ماه های دیگر این است که پیامبر اسلام گفته است که در این ماه درهای جهنم به روی مردم بسته و درهای بهشت باز می شود. همینطور در روایاتی آمده است که در این ماه شیطان در عرش خداوند زندانیست و در روایاتی آمده است که در زنجیر گرفتار شده است. یکی از دلایل دیگری که ماه رمضان را بهبود بخشیده است نسبت به دیگر ماه ها نزول قرآن در این ماه است. یکی از علّت های دیگری که شیعیان علاقه ی بیشتری نسبت به دیگر مسلمانان به این ماه دارند به این علت است که علی بن ابیطالب در این ماه به قتل رسیده است.

 

بن مایه/- پورتال آسمونی Asemooni.com

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آدمی در عالم خاکی نمی‌آید به دست (حافظ)
15 شهريور 1394 ساعت 11:7 | بازدید : 66 | نویسنده : ایران املاک | ( نظرات )

 

 

سینه مالامال درد است ای دریغا مرهمی

دل ز تنهایی به جان آمد خدا را همدمی

 

چشم آسایش که دارد از سپهر تیزرو

ساقیا جامی به من ده تا بیاسایم دمی

 

 

زیرکی را گفتم این احوال بین خندید و گفت

صعب روزی بوالعجب کاری پریشان عالمی

 

سوختم در چاه صبر از بهر آن شمع چگل

شاه ترکان فارغ است از حال ما کو رستمی

 

در طریق عشقبازی امن و آسایش بلاست

ریش باد آن دل که با درد تو خواهد مرهمی

 

اهل کام و ناز را در کوی رندی راه نیست

ره روی باید جهان سوزی نه خامی بی‌غمی

 

آدمی در عالم خاکی نمی‌آید به دست

عالمی دیگر بباید ساخت و از نو آدمی

 

خیز تا خاطر بدان ترک سمرقندی دهیم

کز نسیمش بوی جوی مولیان آید همی

 

گریه حافظ چه سنجد پیش استغنای عشق

کاندر این دریا نماید هفت دریا شبنمی

 

 

خواجه حافظ

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


چیپس و پفک در تلویزیون تبلیغ می شوند، ولی کتاب نه؟!
15 شهريور 1394 ساعت 11:7 | بازدید : 84 | نویسنده : ایران املاک | ( نظرات )

چیپس و پفک در تلویزیون تبلیغ دارند، ولی کتاب نه

نماینده نشر افق در نمایشگاه کتاب گفت: چیپس و پفک تبلیغ دارند؛ ولی کتاب نه و توقع دارند مردم کتاب هم بخوانند. ناشران برای تبلیغ آثار خود حاضر به پرداخت هزینه‌ هستند، ولی فضایی برای این کار وجود ندارد..
به خبر ازسایت جادوی کلمات از سیامک علی آبادی، جانشین مدیر نشر افق در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم با اشاره به این مساله که نشر افق همواره در حوزه کتاب کودک ناشر برگزیده بوده است، فعالیت در حوزه بزرگسال را تجربه‌ای خوب برای این نشر شناخته شده دانست و از استقبال خوب مخاطبان از این غرفه خبر داد.

وی با اشاره به عدم رضایت ناشران برای نبود قانون کپی‌رایت در حوزه کتاب گفت: تعداد ناشرانی که امتیاز کتاب برای ترجمه را از ناشر خارجی خریداری می‌کنند به تعداد انگشتان یک دست است. این کار بسیار خوبی است که در این فضای بی‌قانون، قانونمند رفتار کنیم، بخصوص در حوزه کتاب. 

علی‌آبادی همچنین از فروش امتیاز حق چاپ کتب نشر افق در دیگر کشورها خبر داد و تحریم‌های کنونی و قطع سویفت بانکی را از معضلات اصلی در دریافت امتیاز کپی رایت دانست و تصریح کرد: کشورهای مختلف با شنیدن اسم تحریم حتی در حوزه کتاب دچار تردید می‌شوند.

وی درباره مواجهه ناشران خارجی با مسئله عدم رعایت حق کپی رایت در ایران گفت: چنین کاری برایشان عجیب بوده است. درباره کتاب الکس فرگوسن حتی وی از اینکه کتابش همزمان با لندن در حال انتشار در ایران است ابراز نارضایتی کرده بود. مسلماً با وجود چنین دیدی نسبت به کشورمان، تلاش در این راستا بسیار ارزشمند است.

وی در ادامه با ذکر این موضوع که نشر افق با رویکرد خاص خود سال‌ها پیش در راستای شعار امسال نمایشگاه حرکت کرده است، گفت: به مسئولان امر پیشنهاد می‌کنم این مساله را قانونمند کنند. تا وقتی که این روند قانون نباشد می‌گوییم بی‌قانونی است؛ ولی نبود قانون ازبی‌قانونی بدتر است و موجب آن می‌شود که بگویم اشکالی ندارد چون قانونی وجود ندارد.

جانشین مدیر نشر افق با ذکر این نکته که اکنون در بازار کتاب از یک عنوان کتاب چند ترجمه وجود دارد تصریح کرد: چنین مساله‌ای تنها باعث ایجاد مشکل برای مردم شده است. برای مثال سه ترجمه از کتاب آقای ویندایا در بازار موجود است که با تغییر یک واو از ترجمه اولیه توسط ناشران دیگر منتشر شده است. با تصویب کپی رایت دیگر کسی اجازه پیدا نمی‌کند سرخود ویندایا منتشر کند.

نشر افق از شنبه ۱۹ اردیبهشت میزبان نویسندگان و مترجمان برجسته خود در غرفه نشر افق مستقر در بخش ناشران عمومی است. در همین راستا علی‌آبادی تصریح کرد: سیاست نشر افق بر سرمایه‌گذاری روی نویسندگان داخلی است.

وی همچنین وضعیت کتاب‌خوانی و ترویج آن را مثبت دانست و شبکه‌های اجتماعی را دلیل آسیب جدی در حوزه مطالعه معرفی کرد.

وی با انتقاد از رابطه تلویزیون و حوزه نشر گفت: چیپس و پفک تبلیغ دارند؛ ولی کتاب نه و توقع دارند مردم کتاب هم بخوانند. در ایام کودکی کتاب «موفقیت در بیست روز» در تلویزیون تبلیغ شد ولی امروز کتاب جایی در تبلیغات ندارد.

وی انحصار برنامه‌های تلویزیونی در مورد کتاب را در شبکه چهار که برچسب شبکه فرهیختگان دارد را اشتباه دانست و ابراز امیدواری کرد که برنامه‌های حوزه کتاب عمومیت بیشتری در همه شبکه‌ها پیدا کند. وی همچنین تاکید کرد که ناشران برای تبلیغ آثار خود حاضر به پرداخت هزینه‌ هستند، ولی فضایی برای این کار وجود ندارد.

 

مبنع:خبرگزاری تسنیم - سایت جادوی کلمات

22 اردیبهشت 1394 

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تک بیتی٧ (وحشی بافقی)
15 شهريور 1394 ساعت 11:7 | بازدید : 71 | نویسنده : ایران املاک | ( نظرات )

   

 

 
                     
                           
 دل نیست کبوتر که چو برخاست نشیند                                                                    از گوشهٔ بامی که پریدیم ، پریدم
-
 
" وحشی بافقی"
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بنال ای نی که من غم دارم امشب (شهـریار)
15 شهريور 1394 ساعت 11:7 | بازدید : 83 | نویسنده : ایران املاک | ( نظرات )

 

 

بنال ای نی که من غم دارم امشب

نه دلسوز و نه همدم دارم امشب

 

دلم زخم است از دست غم یار

هم از غم چشم مرهم دارم امشب

 

همه چیزم زیادی میکند، حیف!!!

که یار از این میان کم دارم امشب

 

چوعصری آمد از در ،گفتم ای دل

همه عیشی فراهم دارم امشب

 

ندانستم که بوم شام رنگین

به بام روز خرم دارم امشب

 

برفت و کوره ام در سینه افروخت

ببین آه دمادم دارم امشب

 

به دل جشن عروسی وعده کردم

ندانستم که ماتم دارم امشب

 

درآمد یار و گفتم دم گرفتی

دمم رفت و همه غم دارم امشب

 

به امید اینکه گل تا صبحدم هست

به مژگان اشک شبنم دارم امشب

 

مگر آبستن عیسی است طبعم

که در دل بار مریم دارم امشب

 

سر دل کندن از لعل نگارین

عجب نقشی به خاتم دارم امشب

 

اگر روئین تنی باشم به همت

غمی همتای رستم دارم امشب

 

غم دل با که گویم شهریارا

که محرومش زمحرم دارم امشب

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


الــهــی! کــمــال الــهــی تــو راسـت (جـامـی)
15 شهريور 1394 ساعت 11:7 | بازدید : 86 | نویسنده : ایران املاک | ( نظرات )

 

 

الــهــی! کــمــال الــهــی تــو راسـت

جـمـال جـهـان پـادشـاهـی تو راست

 

جــمــال تـو از وسـع بـیـنـش، بـرون

کــمــال از حــد آفــریــنـش، بـرون

 

بــلــنــدی و پـسـتـی نـخـوانـم تـو را

مــقــیــد بــه ایــنــهــا نـدانـم تـو را

 

نـه تـنـهـا بـلـنـدی و پـسـتـی تـویـی،

کـه هـستی‌ده و هست و هستی تویی

 

چو  بیرونی از عقل و وهم و قیاس،

تـو را چـون شـنـاسـم من ناشناس؟

 

ز آغــاز ایــن نــامــه تـا خـتـم کـار

گــر آرد یــکــی نــامــجـو در شـمـار

 

هـمـه دفـتـر فـضـل و انـعـام توست

مـفـصـل شـدهٔ نـسـخـهٔ نـام تـوست

 

نـگـویم که نامت هزار و یکی است

کـه بـا آن هزاران هزار اندکی است

 

  تـویـی کـز تـو کـس را نـبـاشـد گزیر

در افــتـادگـی‌هـا تـویـی دسـتـگـیـر

 

نـدارم ز کـس دسـتـگـیـری هـوس

ز دسـت تـو مـی‌آید این کار و بس!

 

عـبـث را دریـن کـارگـه راه نـیست

ولـی هـر سـر از هـر سـر آگاه نیست

 

بـه مـا اخـتـیـاری کـه دادی بـه کار

نــدادی در آن اخـتـیـار، اخـتـیـار!

 

چـو سـررشـتهٔ کار در دست توست

کـنـنـده، بـه هـر کـار پـابست توست

 

ســزد گــر ز حــیــرت بــرآریـم دم

چـو مـخـتـار بـاشـیـم و مـجـبـور هـم

 

یکی جوی جامی! دو جویی مکن!

بـه مـیـدان وحـدت دوگویی مکن!

 

یـکـی اصـل جـمـعیت و زندگی‌ست

دویـی تـخـم مـرگ و پـراکندگی‌ست

 

 

هفت اورنگ/خردنامه سکندری/سرآغاز

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


برو ای خواجه که عاشق نبود پند پذیر (سعـدی)
15 شهريور 1394 ساعت 11:7 | بازدید : 80 | نویسنده : ایران املاک | ( نظرات )

 

 

مـا در ایـن شهر غریبیم و در این ملک فقیر

  بــه کـمـنـد تـو گـرفـتـار و بـه دام تـو اسـیـر

 

در آفــاق گــشــادسـت ولـیـکـن بـسـتـسـت

از ســر زلــف تــو در پــای دل مــا زنــجــیـر

 

مــن نــظــر بـازگـرفـتـن نـتـوانـم هـمـه عـمـر

از مـن ای خـسـرو خـوبـان تـو نـظـر بازمگیر

 

گـر چـه در خـیـل تـو بـسـیـار بـه از ما باشد

  مـا تـو را در هـمـه عـالـم نـشـنـاسـیـم نـظـیر

 

در دلـم بـود کـه جـان بـر تـو فـشـانم روزی

بـاز در خـاطـرم آمـد کـه مـتـاعـیـست حقیر

 

این حدیث از سر دردیست که من می‌گویم

  تــا بــر آتــش نــنــهـی بـوی نـیـایـد ز عـبـیـر

 

گـر بـگـویـم کـه مـرا حـال پـریـشـانی نیست

  رنـگ رخـسـار خـبـر مـی‌دهـد از سـر ضـمـیر

 

عـشـق پـیـرانـه سـر از مـن عـجـبـت مـی‌آید

چـه جـوانـی تـو کـه از دسـت ببردی دل پیر

 

مـن از ایـن هـر دو کـمانخانه ابروی تو چشم

  بـرنـگـیـرم، و گـرم چـشـم بـدوزنـد بـه تـیر

 

عـجـب از عـقـل کـسـانـی کـه مـرا پند دهند

بـرو ای خـواجـه کـه عـاشـق نـبـود پندپذیر

 

ســعــدیـا پـیـکـر مـطـبـوع بـرای نـظـرسـت

  گــر نـبـیـنـی چـه بـود فـایـده چـشـم بـصـیـر

 

"سعدی"

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خفته مرگ
15 شهريور 1394 ساعت 11:7 | بازدید : 72 | نویسنده : ایران املاک | ( نظرات )

 

و سؤال کردند که : « یا شیخ ! دل های ما خفته است که سخن تو در دلهای ما اثر نمی کند . چه کنیم ؟ » گفت : « کاشکی خفته بودی ، که خفته را بجنبانی بیدار گردد . دلهای شما مرده است که هرچند می جنبانی ، بیدار نمی گردد . »

 

تذکرۀ اولیا . ذکر حسن بصری

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ایران املاک | املاک ایران و آدرس melkyabi.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 1944
:: کل نظرات : 1

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 487
:: باردید دیروز : 1912
:: بازدید هفته : 2645
:: بازدید ماه : 3880
:: بازدید سال : 5415
:: بازدید کلی : 68365
Code Center